Dodehavet ruller pa sytti.

Dodehavet ruller pa sytti.

I ar markerer syttiarsdagen for oppdagelsen av Dodehavsrollene. Hva har vi l rt over de tre siste poengene og ti? For det forste har det blitt stadig mer anerkjent at vi ikke har et «bibliotek» av Essenes & rdquo; pa den maten det var tidligere forstatt. Ikke hver rulle som finnes i de elleve grottene er Essenic. Det er ruller som gjenspeiler visningene av en eller flere jodiske sekter eller skoler, mest sannsynlig forbundet med essene, men korpuset pa 800-900 ruller kjent som «Dead Sea Scrolls & rdquo; utgjor en heterogen samling av manuskripter. Innenfor er det tekster som tilhorer jodedommen, vanligvis i den siste andre tempelperioden, for eksempel de bibelske Dodehavsrollene. Tidligere har forskere marginalisert disse bibelske skrollene, men det er ikke noe bevis pa at de er sekteriske bibelske ruller.

Hule 4Q pa Qumran. (Wikimedia Commons)

Luftfoto av Qumran-samfunnet. (The Orion Center)

For det andre har konsensusen om maccabean-teorien som regjerte overste i den forste generasjonen av rulleskip, gitt vei til en annen type Essene-hypotes, som resulterte fra en revurdering av arkeologien til Khirbet Qumran og den litter re analysen av de ulike versjonene av regelen av Fellesskapet fra grottene 1 og 4 (1QS og 4QS). En omproving av den felles fasen & rdquo; og de forskjellige perioder i det av Jodi Magness, og mer nylig Dennis Mizzi, har fort til en omtale av sekvensens opprinnelse til begynnelsen av den forste, i stedet for midten av andre arhundre fvt.

En visning som har spesiell fortjeneste, er det jeg har beskrevet som «flere fellesskapsteorier & rdquo ;. Tidligere ble det sagt at det var minst to forskjellige ordrer fra Essenene: den i hovedsak mannlige, og kanskje celibatiske, Jodedomens samfunn i Qumran, og det giftede, familieorienterte samfunnet i Damaskusdokumentet (Josephus , BJ 2.120, 160).

John J. Collins beveger visningen fremover ved a hevde at det er mange flere Essene-fellesskap. Beskrivelsen av Philo og Josephus av noen 4000 Essenes som bor i hele Juda er i samsvar med denne oppfatningen. Det er ikke et monolitisk samfunn av essener som bor pa Qumran, men flere kapitler som blomstret samtidig i hele Judaen. Collins forankrer sin teori om tolkningen av klausulen i 1QS 6.3, og pa hvert sted hvor det er ti menn i kommunens rad, som refererer til flere fellesskap. N rmere bestemt, & ldquo; av kommunens rad & rdquo; bor forstas i partitiv, snarere enn lokativ, folelse. Flere essene-fellesskap ble spredt i forskjellige bosetninger samtidig i hele Judaa, og ikke bare i Qumran. For dette forklarer dette hvorfor forskjellige versjoner av Serekh ha-yahad eller Fellesskapets regel fortsatte a bli kopiert, og hvorfor den mer primitive formen (i litter r og halakhisk forstand) av 4QSd ikke ble erstattet av den mer utviklede versjonen av 1QS.

Studerende ved Qumran. (Wikimedia Commons)

Damaskusdokumentet (Wikimedia Commons)

For det tredje hadde sekterarians ikke en utviklet forstaelse av «canon & rdquo;», men de hadde begrepet «autoritative skrifter». Jeg har kjennetegnet den sekteriske oppfatningen av autoritative skrifter som et dobbelt monster av autoritet og gradasjon av autoritet. De hadde en bredt tosidig samling av Pentateuch og en ubestemt samling av profeternes boker. Disse tradisjonelle skrifter ble tolket og supplert av andre ikke-bibelske men likevel autoritative skrifter, som jubileums- og pesharimboken.

For det fjerde ble de religiose ideene fra de sekteriske fellesskapene hentet fra det jeg har kalt «sekterisk matrise» og «rdquo; av gammel jodedom. De sekteriske fellesskapene gjenspeiles i Dodehavet. Rullene skal ikke identifiseres med de tidligste tilhenger av Jesus og den tidlige kirken. Bruken av sa mange av samme eller lignende terminologi og ideer i deres skrifter antyder imidlertid en sammenheng mellom dem som er vanskelig a nekte. Identifikasjonen av Essene-porten og kvartalet i Jerusalem er i samsvar med oppfatningen om at samfunnene sannsynligvis interagerer med hverandre.

Teorien om den sekteriske matrisen forteller at essene og Jesu tilhenger kom over de samme bibelske tekster og s regne ideer, men trakk forskjellige leksjoner fra dem. Disse ideene var frav rende eller ignorert i jodedommen i perioden. For eksempel var sekterariere og tidlige kirker de eneste som hadde brukt begrepet «den nye pakt» fra Jeremias profeti. Andre joder har ikke kommentert & ldquo; den nye pakten & rdquo; heller ikke brukte de det i sine skrifter. Skuespillernes sekterariere, Paulus og andre kristne forfattere i Det nye testamente, trakk pa denne religiost betydningsfulle oppfatningen av en ny pakt i den profetiske skrivelsen, men de forsto & ndquo; nyhet & rdquo; annerledes. Pagterene tok nyhet for a v re en fornyelse av den gamle pakt, mens Paulus og forfatteren av brev til hebreerne i den jodiske profetien sa en ny dispensasjon i Jesu liv og dod. Den sekteriske matrisen er en delmengde av gammel jodedom med s regne og overlappende ideer. Det er bronnen som Essenene, kristne og andre sekterariere tok sin inspirasjon pa.

Fellesskapets regelverk (Bibliotek av kongress)

The Dead Sea Scrolls har ofte blitt hyllet som den storste manuskriptoppdagelsen. Pa denne syttende arsdagen av oppdagelsen er det verdt a sporre om de garanterer en slik beskrivelse. Hvorfor bli begeistret over stovete ruller og utklipp av gamle jodiske skrifter? I hvilken grad er de de storste? Rdquo; Publikum forstar ofte med denne oppsiktsvekkende beskrivelsen noe av en paradigmeskiftende betydning, som kan sammenlignes med de store vitenskapelige funnene i historien. For l reren er den overordnede beskrivelsen imidlertid mye mer spesifikk. Sammenlignet med det som tidligere var tilgjengelig i form av prim re kilder som daterer seg til arhundrene rundt pa tide, har oppdagelsen av Dodehavsrollene v rt revolusjonerende. Vi vet na sa mye mer om overforingen av de bibelske tekster og annen jodisk litteratur, sekterisme i den andre tempelperioden og den jodiske bakgrunnen til tidlig kristendom.

Timothy Lim er professor i hebraisk Bible & amp; Second Temple Judaism, og forfatteren av The Dead Sea Scrolls. En meget kort introduksjon (Oxford University Press), den andre oppdaterte utgaven, vil bli publisert i mars 2017. Dette stykket opprinnelig oppstod ved Senter for studiet av kristne opprinnelser ved University of Edinburgh (New College) 18. januar 2017. Det gjengis med tillatelse.

Alt innhold som tilbys pa denne bloggen, er kun til informasjonsformal. De amerikanske skolene for orientalsk forskning (ASOR) gir ingen uttrykk for noyaktigheten eller fullstendigheten av informasjon pa denne bloggen eller funnet ved a folge noen linker pa denne bloggen. ASOR vil ikke v re ansvarlig for eventuelle feil eller utelatelser i denne informasjonen. ASOR er ikke ansvarlig for tap, skader eller skader pa displayet eller bruk av denne informasjonen. Meningene som uttrykkes av bloggere og de som gir kommentarer, er deres alene, og gjenspeiler ikke ASORs meninger eller noen medarbeider derav.


Hallo! Vil du spille i det største kasinoet? Vi samlet det for deg. Registrer deg nå!