Historien om Blackjack.

Historien om Blackjack.

Av Loudon Ofton.

Historie Blackjack og Card Counting.

Et sted, i dette oyeblikk, er et kasino last i kamp med en mistenkt kortteller. Kampen er for det meste mentalt. Spilleren ser pa kortene, ser pa kassetten, oppmerksom pa uonsket oppmerksomhet fra gropen. Han tar informerte beslutninger om a spille. Han satser lavt og satser hoyt. Og til slutt vinder han eller mister. Gruven ser pa, og trykker pa for spillerens identifikasjon. Overvakning ruller tilbake tape, prover a gjore en beslutning. Kanskje de blar gjennom en notatbok som inneholder bilder av kjente kortteller. Kanskje de ansetter ansiktsgjenkjenningsteknologi. Pa tide vil de bestemme seg for a la ham spille pa eller sparke ham ut. Hvis de lar ham spille, kan de prove a handjern sin spille ved a lede forhandleren til a blande seg for tidlig, eller kutte kortene annerledes, eller ved direkte a begrense maten spilleren satser pa. Spilleren kan ha en mate a kjempe tilbake og imotekomme disse forsokene. Han kan dukke ut helt for de kan gjore noe. Selv om de krefter som kaster ham ut av kasinoet, kan han godt komme tilbake og se ingenting som den personen som kom inn for, eller med nye mater a kaste dem av banen.

En ting er sikkert – dette er ikke forste gang denne typen slag har skjedd, og det vil heller ikke v re det siste. Kasinoet fortsetter a tilby et spill som de har kjent er beatable i 50 ar, og lanere fortsetter a ta dem opp pa muligheten til a innlose et slag. Men kasinoet fortsetter a lope av folkene som de mistenker for a sla spillet i stedet for a endre reglene for a forhindre det helt. Hvor kom dette spillet fra? Hvorfor var det noensinne beatable? Hvorfor har det forbli beatable? Hvordan kom vi til dette stedet – den toffe, ofte dumme dansen mellom kasinoer og de som ville sla dem i sitt eget spill, sirkler hverandre med innsnevrede oyne og duggere i deres sinn?

I begynnelsen.

Blackjack kom fra spill i Frankrike og Spania. Den versjonen som til slutt ble feid over hele Europa ble kalt «Vingt-un» eller «Vingt-et-un» (som betyr «21»), men det var veldig sannsynlig at andre spill som fransk Quinze (som betyr «Femten» ) og det italienske spillet «Sette e Mezzo» («Seven and a Half»). Den eldste forfaren av blackjack, basert pa forskningen fra blackjackhistorikere som Roger Baldwin og Arnold Snyder, synes a ha v rt det spanske spillet «Trente-un» («Tretti-en»). En prest refererte spillet i 1440, og forfatteren Miguel de Cervantes nevnte Trente-un i en 1570-tekst. Disse star som noen av de eldste referansene til det som til slutt ble spillet 21. Cervantes var fyren som til slutt skrev den store prestasjonen av litteraturen Don Quixote. Jeg lurer pa om Cervantes kanskje har likt sin karakter som villt belastet ved vindmoller til moderne kortteller som tar pa kasinoer?

Alle disse spillene involverte kort med verdier og et mal om a tegne sa n r en viss verdi uten a ga bust. Noen av dem inneholdt ideen om et ess som hadde en svingende verdi pa en eller elleve. Spillet pa 21 ble popul rt i Europa, kanskje fordi det var en av de fa spillene som hadde alle muligheter for a kreve ferdighet, i motsetning til bare flaks. Spilleren tok beslutninger om a sla eller sta. A ta beslutninger gir alltid spillerne en folelse av kontroll.

Manifest Destiny.

Legg det til amerikanerne for a nevne et spill for hva det ikke er. Hvilke amerikanere kaller fotball har lite a gjore med fotter, og hvilke amerikanere som «Blackjack» har na ingen spesiell betydning for svart kort eller jacks. Spillet 21, som var popul rt i Europa, begynte a poppe opp i Amerika, enten det var lovlig eller bare tolerert. Et eller annet sted underveis (ca 1. verdenskrig) ble det tilbudt en attraktiv utbetaling for spilleren som fikk et ess av spader og en svart jack. Navnet «Blackjack» til slutt fanget pa og erstattet «21» eller «Vingt-et-un» i popul r terminologi.

Men det som amerikanerne manglet i noyaktige navngi ferdigheter, ser ut til at de gjorde opp for i to nye spillregler som banet veien mot at spillet ble beatable. Aldri for i noen av de europeiske versjonene, fikk du lov til a se forhandlerens kort for du tok avgjorelsene dine. Ogsa, mens forhandlere tidligere hadde truffet sine egne beslutninger om a sla eller sta, begynte de na a folge et obligatorisk monster etablert av huset som slo pa en 16 og stod pa en 17.

Legalized og house-banked spill dukket opp i New Orleans i 1820. Mindre enn legalisert og spill-bankede spill var vanlig overalt i begynnelsen. Det er historien om Eleanore Dumont, som dukket opp i Nevada City, California i midten av 1800-tallet. Hun banket og spilte 21-tallet til noen takere, og uansett hennes matteferdigheter eller korthandteringsferdigheter, likte mye suksess som en ekspert pa spillet. Virkelig, i lopet av denne tiden er det vanskelig a peke hvem som var talentfull pa spillet, og hvorfor. Bedrager og svindel av handkunstnere florerte da det var lite i veien for kontroller og balanser for et spill som ikke var teknisk lovlig.

House-banked blackjack ble etablert i Nevada i 1931. Nar lovligheten ble opprettet, ville det darlige behovet for a ha spillstandarder og kontroller pa plass for a regulere handlingen, endelig begynne a bli mott og handhevet.

Scenen ble satt. Tretti ar ville passere for den virkelige fodselen av korttelling. Men i de tretti arene var det sikkert spillere som tenkte pa spillet og hvordan man spilte det best. Mange av dem er referert av de som kom etter dem og utforsket fasettene av spillet etter dem. Det var Jess Marcum, sparket ut av mange et slatt og forvirret kasino som kanskje har slatt blackjack ved a telle kort for 1950. Det var fargerike tegn med navn som System Smitty og Greasy John. Fire spillere (Baldwin, Cantey, Maisel, McDermott) skrev en 1957-bok som spilte Blackjack for a vinne med eksplisitt referanse til en grunnleggende strategi og a holde styr pa kortene som en mate a vippe spillet til din fordel. Men denne boken tok ikke helt hensyn til kasinoene eller publikum, slik Beat the Dealer gjorde i 1962.

Sa kom Thorp.

Ved hjelp av tidlige datamaskiner, undersokte Edward O. Thorp om a holde styr pa kortene kunne lane seg for a vinne en fordel over spillet. Ved a bruke tidlige datamaskiner synes det a passe pa en Ed Thorp ikke du? Det eller spiller gammeldags fotball med en skinnhjelm og en munn full av manglende tenner. Thorp, du Sally! Sett et lue opp under den trettiseks ribbage! – Men Thorp var en tallmann, og han kom til en oppsiktsvekkende oppdagelse. Med noen grunnleggende mental gymnastikk, kan du fa en klar fordel over spillet. Hans konklusjoner, publisert i boken Beat the Dealer i 1962, markerte fodselen av korttelling.

Thorp utviklet et & # 8220; ti-count system & # 8221; der du startet med to tall i hodet 16 og 36, som representerer tiere i dekk og andre kort i dekkene – henholdsvis – og da kortene kom ut, telles du bakover, og deler din telling av gjenv rende «andre» av tellingen av tiere som gjenstar for a komme til en «Thorp Ratio» som indikerer spillerfordel, og tiden til a heve innsatser. Dette var i dag med single-deck-spill. Kan du forestille deg a bruke Thorps ti-telling pa et atte dekkspill? (Du ma starte med tallene 128 og 288 i hodet ditt, telle bakover og dele … .hurtig lykke!)

Boken ble stor, landing pa New York Times Bestseller-listen. Alle og deres bror les Beat the Dealer og sped av til kasinoet for a prove a sla spillet. Kasinoene var overveldet. Ikke v r oppmerksom pa at systemet var veldig vanskelig for den gjennomsnittlige spilleren a trekke av effektivt. Alle nadde seg tilbake og tok en sving, og som et resultat dode Vegas.

Sla forhandleren, runde to

Kasinoene vafflet. Pa den ene siden lop de skremt og skjonte at de ble overkjort med informasjon for a sla spillet. De implementerte endringer. Single-deck spill ble to og fire-dekk spill. Ikke lenger gjorde forhandlerne det meste av veien gjennom kortene for omplassering. Men samtidig lagde kasinoer bord pa gulvet for a imotekomme tilstromningen av nye blackjack-entusiaster. Raskt nok innsa de at Thorps bok gav dem stor nytte, for selv om en flom av vasket inn i kasinoene v pnet med informasjonen om at spillet kunne bli slatt, var de ikke villige, talmodige, talentfulle eller praktiserte nok til a faktisk gjore det, oftere enn ikke. Kasinoene, stort sett, vinner fortsatt stor.

Datamaskinforsker Harvey Dubner introduserte et tellingsystem som vi na vet som Hi-Lo Count. Dataprogrammerer Julian optimaliserte det. Alt dette var inkludert i Thorps andre utgave av Beat the Dealer i 1966. Andre hoppet raskt inn i spillet. Adventen av datamaskiner begynte na a gi blackjack-spillere muligheten til a angripe spillet, selv ettersom kasinoer forandret det. Og modifiserte telle systemer ga spillerne en mate a bestemme deres fordel raskt og enkelt, selv som antall dekk i skoen svulmet.

Griffin Agency.

Kasinoer onsket a holde spillet attraktivt nok til a sikre at folk ville prove a sla den. Hovedvekten var pa «prove». De elsker at folk prover a sla den. Pit bosser og forhandlere har v rt kjent for a gi ut grunnleggende strategi kort ved bordet. Forhandlere vet og fritt tilbyr opp hva «boken» anbefaler nar en vanskelig spilleravgjorelse presenterer seg. Sannheten er at denne falske folelsen av trost ikke gar langt nok til a hjelpe sjansene til den gjennomsnittlige spilleren, som oftere enn ikke ender med a v re en tapende spiller. Sa hva var kasinoer a gjore med de som visste hvordan man kunne sla spillet?

Las Vegas privatforsker Robert Griffin sa en mulighet og kasinoene hoppet pa sjansen. Griffin utarbeidet en bok med bilder av og informasjon om kjente eller mistenkte kort tellere, og hawked sin bok i jevnlig oppdatert abonnementsskjema til alle kasinoer i byen, som de raskt lapped opp. Dette lette presset pa slutten for a vurdere hver mistenkt teller individuelt. De kunne tilsynelatende jobbe sammen for a beseire kortteller. Lettere sagt enn gjort.

I 1971 spilte teller Al Francesco blackjack og lette etter mater a unnga varmen. Han var i et kasino med sin bror, ogsa en kortteller. Mens broren hans satt, spilte Francesco ikke, men stod ved siden av bordet i en samtale. Hver gang broren hans satte en stor innsats, kastet Francesco ut en $ 100-innsats, og visste at han hadde en fordel til tross for at han ikke hadde oppnadd den positive tellingen. Pitbossen kom over Francesco. Har noen gang blitt jaget bare for a finne ut at det er verten som prover a tilby deg et ledig rom? Lysp ren fortsatte, og Francesco ble snart den forste store spilleren i blackjack-historien. Han trente andre for a holde tellingen og signalere ham.

En spiller Francesco trent til a fungere som en stor spiller var Pacific Stock Exchange president Ken Uston. Til Francescos forferdelse publiserte Uston en bok om spillestilen «The Big Player» i 1977 som pavirket mange og forarsaket nesten umiddelbar spredning av lagspill, inkludert MIT-teamet og Tommy Hyland-laget (begge begynner et ar etter boka ble publisert).

MIT-teamhistorien fant veien til hjertet av et storre publikum i det siste tiaret med bestselgende boker som Bringing Down the House, og i Hollywood med blockbusters som 21.

Wong er et Verb.

Stanford Wong bidro til a forme utseendet pa en effektiv, men ikkje unnvikende kortteller. Okonomi PhD utgitt «Professional Blackjack» i 1975, og tilbod sin egen strategi, denne gangen for solospilleren. Han foreslo tabell-hoppende og back-telling tabeller. Ved a bare legge inn en sko pa positive teller, kan en spiller unnga a spille gjennom negative teller, og ogsa for a unnga den typiske korttelleren a gi bort vildtvinger.

I disse tidlige arene var det heller ikke ulovlig a bruke datamaskiner. Spillere utviklet intrikate tekniske maskiner som de kunne gjemme under kl rne sine. De kom inn informasjon ved takraner, og datamaskinen tilbod informasjon tilbake i vibrasjoner.

Atlantic City apner sine dorer.

Det forste Atlantic City-kasinoet Resorts International, apnet dorene i 1978. En gunstig tidlig overgivelsesregel resulterte i en forelskelse av spillere, inkludert spillere fra disse nyopprettede lagene. Selv om kasinoet var a tjene penger over handen, brydde de seg over hvordan man skal handtere tellere. De gjennomforte et to-ukers eksperiment i 1979, slik at korttellerne spilles uavbrutt. Lopet viste seg a v re lonnsomt for mange kortteller og kasinoet. Likevel ble kasinoer til slutt tillatt av Casino Control Commission for a endre sine loose regler. I 1982 vant Ken Uston en soksmal mot Atlantic City kasinoer. New Jersey-kasinoene kunne ikke lenger kaste ut spillere ved lov, men det gav dem bare mulighet til a gripe til konstant mistanke, samt halv-sko og shuffling-taktikk. En annen rettssak resulterte i at kasinoene lobbyet for og fikk kontrollkommisjonen til a tillate dem a begrense en bestemt spilleres spill hvis de mistenkes for a telle kort.

Indiske kasinoer og statsautoriserte kasinoer kommer om bord.

I 1987 passerte kongressen den indiske spillreguleringsloven, noe som effektivt ga stammene rett til a bygge og regulere sine egne kasinoer. Stammer over hele landet begynte a komme inn i spillbransjen. I mellomtiden begynte stater a komme inn pa den lukrative handlingen. I Midtvesten begynte de a apne elvebat og kystlinje kasinoer for a ga rundt tradisjonelle restriksjoner og skape gambling soner. Ved a skape et statlig spillbyra og tilby individuelle byer muligheten til a bestemme seg selv om de onsket a apne kasinoer som ville v re begrenset i storrelse og omfang, oppfant Washington State i hovedsak «mini-kasinoet».

Tingenes tilstand i dag.

Spillet er like beatable som noensinne. Ikke pa samme mate som Thorp og Francesco gjorde det pa sin tid, men sikkert, en karriere i korttelling er mer mulig enn noensinne. Til tross for at alle spillets sikkerhetstiltak kasinoer har tatt, betyr spredning av kasinoer at talent i gropen og overvakingsrommet har tynnet ut. Budsjetter er tette i toffe okonomiske tider, og med hoy omsetning og behovet for toppmoderne teknologier, bruker kasinoer bare ikke flere dollar pa overvakingseksperter lenger. Kasinoer har en tendens til ikke a kreve sa mye fra de som har ansvaret for a fange kortteller. Spillet kan bli slatt, spesielt av de som er flittige. Hvis og nar du blir tatt, er det nok av andre kasinoer til a prove deg pa.

Som alltid, slar spillet fortsatt hardt arbeid. Det vil alltid v re en rygg, et trykk og trekk, men det vil alltid v re beatable spill. Selv i Las Vegas. Du ma delta i kampen. Du ma ha en bankroll som kan absorbere vill variasjon. Du ma teste vannet. Du ma eksperimentere med sprer og skjermforhold. Nar du gar pa en blackjack utflukt, ma du ha en reserveplan. Og du ma alltid forfolge perfeksjon i spillet ditt. Uten de hoyeste standarder, vil du ikke gjore det til det lange lop.

Det var en tid da Las Vegas rullet ut den rode loperen for meg. Sa var det tiden jeg matte ga av stripe for a finne spill som ville la meg spille. Sa gikk jeg tilbake til stripen som en spotter. Sa folte jeg at mitt nummer var oppe overalt i Sin City. Sa dukket opp nye spill. Kasinoer som hadde v rt unplayable ble spillbare. Kasinoer som hadde v rt varme byen ble vente-og-se byen. Selv etter at jeg har sprutet over Griffin, etterfulgt av dokumentarfilmskapere, og skrevet om korttelling for CNN, finner jeg at hvis jeg gjor leksene mine, ha en annen hatt, spille korte okter, test for innsatsspreker som fungerer bedre enn andre, og Fortsett, jeg finner fortsatt masse spill. Spillere som Ian Anderson har skrevet om de nye matene a forfolge kanten i moderne tider.

Sa ga ut og bli en del av spillet a vite hvordan det har kommet og hvor det gar. Skriv neste kapittel i den beromte historien om blackjack. Glad EV-jakt!

Abonner pa ukentlige tips.

Ikke sikker pa om det passer deg? Registrer deg gratis, ukentlige tips.

Vi vil aldri gi ut din e-postadresse, av hvilken som helst grunn.

Copyright 2018 Blackjack Apprenticeship. Ny server.


Hallo! Vil du spille i det største kasinoet? Vi samlet det for deg. Registrer deg nå!